In 2020 zorgden nep e-mails en belletjes ‘van de bank’ voor € 39,5 miljoen schade. Ruim tweederde ontstond door telefonisch contact, zogenaamd met de helpdesk. In 2019 kwam dat nog nauwelijks voor. Hoe voorkom je dat je slachtoffer wordt?
Lagere drempels door corona, social media en datalekken
Door corona hebben we meer online contact. Met vrienden, webwinkels, bedrijven, instanties. En daar schuilt - steeds meer - gevaar. De valse berichten en valse websites van fraudeurs zijn veel beter, slimmer en overtuigender geworden. Zonder bijvoorbeeld taal- en opmaakfouten.
Software voor cybercriminaliteit is inmiddels goedkoop en gebruiksvriendelijk. Ook persoonsgegevens vanuit datalekken zijn voor 'weinig' te koop. En er is natuurlijk een schat aan gegevens 'gratis' beschikbaar via Facebook, Marktplaats, Instagram, LinkedIn, enzovoort. Allemaal ingrediënten om je zeer overtuigend te bedriegen.
Wat doe je er tegen?
Wen jezelf een gezond wantrouwen aan. Laat je niet gek maken of verleiden, wees niet gemakzuchtig. Je bank of andere instantie zal nooit per e-mail of telefoon naar inloggegevens of andere persoonlijke codes vragen. Gebeurt dat wel? Hang op - klik weg.
5 tips voor controle van je inbox
Pas ook op voor nep-webshops
De Fraudehelpdesk ziet hier een sterke stijging. Als de trend zich doorzet, loopt de schade op tot € 1 miljoen. Wees dus extra voorzichtig en gebruik de tips hierboven. Zoek het adres van de shop eens op via googlemaps, kijk of je kunt bellen, en bedenk: als het te mooi is om waar te zijn, dan is het dat vaak ook...
Vergoedingen en coulance
Van de bijna € 40 miljoen schade die klanten van banken aan opliepen, werd het grootste deel nog vergoed. Maar dan moet je niet zelf grof nalatig zijn geweest. En vaak aangifte doen bij de politie. Hoe lang banken deze 'coulance' nog volhouden, zullen we moeten afwachten. Beter voorkom je dat je slachtoffer wordt.
Bron: Nationale Hypotheekbond