meeste campers en caravans te zwaar beladen AdobeStock 748058756(1)

Meeste campers en caravans te zwaar beladen op reis

Met je eigen huis-op-wielen op vakantie gaan is al jarenlang populair onder Nederlanders. Steeds meer landgenoten kiezen voor de vrijheid en flexibiliteit die een camper of caravan bieden, blijkt uit recente cijfers. Onbeperkt inpakken en wegwezen dan maar weer? Beter let je even op het gewicht: te zwaar belast loop je kans op een fikse boete én risico met je verzekering.

Uit recente cijfers van de Kampeer en Caravan Industrie (KCI) blijkt dat vooral de camper zich mag verheugen steeds meer aanhangers. Een op de dertien Nederlandse huishoudens heeft een camper of caravan. Ga je daarmee op vakantie, dan kan er aardig wat mee: fietsen achterop, schotelantenne op het dak, flatscreen mee, barbecue en gasflessen, campingtafel en -stoelen, boeken, spelletjes, kleding, surfplank of sup… Ga zo maar door. En vast ook wat potten pindakaas.

Maximum massa

Campers en caravans bieden vaak ruimte genoeg, maar al die spullen zorgen wel voor extra kilo's. En voor campers geldt er — net als voor personenauto's — een 'toegestane maximum massa'. Dit begrip staat voor wat het voertuig maximaal mag wegen. Daarbij gaat het om de optelsom van: (1) de camper zelf, (2) de bagage én (3) het gewicht van alle inzittenden. Bij een caravan telt bovendien de trekkende personenauto mee.

Bijna alle caravans bleken te zwaar beladen

Steekproef vakantieverkeer door ANWB, juli 2023

Wat de maximum massa is, hangt af van het rijbewijs van de bestuurder. Met categorie B mag je rijden met een voertuig (inclusief aanhanger) met een toegestane maximum massa tot 3.500 kg. Heb of huur je een camper die geschikt is voor een B-rijbewijs maar belaad je die tot meer dan drieënhalve ton, dan zul je minimaal over een C(1)-rijbewijs moeten beschikken. En zelfs dan zijn er grenzen. Een camper is immers niet gebouwd — en niet goedgekeurd! — om te rijden met meer dan de toegestane maximum massa.

Beter even wegen?

De wettelijk toegestane maximale gewichten staan vermeld op het kentekenbewijs van de camper, caravan en je auto. Dit vermeldt ook het eigen gewicht, ofwel de ‘massa rijklaar’: onbeladen, inclusief vloeistoffen. Alleen klopt dit getal vaak niet, omdat dit de basis-uitvoering van je camper of caravan betreft. Extra’s die jij of een vorige eigenaar toevoegden kunnen het werkelijke rijklare gewicht zo maar tot 100 kg verhogen. Op naar de weegbrug dus. Je vindt die bij alle RDW servicepunten en diverse gemeentelijke afvalstations. Of check het lijstje van Campercontact

Verkeersveiligheid

Het is natuurlijk niet raar, zo'n maximum gewicht. Bij het ontwerp en de bouw van voertuigen bestemd voor de openbare weg houdt de fabrikant daar rekening mee. Dat heeft alles te maken met de veiligheidseisen die er gelden. In ons land keurt de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) campers op veiligheid voor de inzittenden en het overige verkeer. Wordt het maximum gewicht overschreden, dan heeft dat invloed op het rijgedrag. Denk aan langzamer optrekken of een lagere snelheid berg-op, een langere remweg, en een slechtere handling in bochten. Maar ook aan snellere bandenslijtage of een klapband.

Vorig jaar juli deed de ANWB een steekproef bij de grensovergang Hazeldonk. Bijna alle caravans bleken te zwaar beladen, één ervan was zelfs 400 kilo te zwaar. Bij een caravan kun je dan nog spullen overhevelen naar de auto, bij een camper niet.

75%-regel voor caravans

Een auto-caravan-combinatie is overigens stabieler als de auto zwaarder is dan de caravan. De ANWB adviseert daarbij de 75%-regel: belaad de caravan tot maximaal 75% van het gewicht van de beladen auto (=gewicht auto + 300 à 325 kg voor twee volwassenen, twee kinderen en bagage).

Boetes in het buitenland

Onbezorgd op vakantie gaan begint eigenlijk altijd met de juiste verzekering. Ook als je er met een camper of caravan op uit trekt kan je verzekeringsexpert je daarover prima adviseren. Verder is het dus verstandig je gewicht te controleren. Niet alleen voor je eigen veiligheid, ook vanwege de boetes die je bij controle krijgt. Die lopen per land en mate van overschrijding uiteen. In Duitsland varieert dat van een tientje tot € 235. Maar in Spanje en Oostenrijk kan dat oplopen tot (bijna) € 5.000 ! Ook kan de camper (of caravan) tijdelijk in beslag worden genomen. Je bent gewaarschuwd!

Traveling light… Je kunt op diverse manieren gewicht besparen. Neem alleen proviand mee voor onderweg en koop de rest ter plaatse. Ga met een lege watertank op vakantie en vul hem op je bestemming. Overweeg aluminium gasflessen, die roesten niet en zijn drie maal zo licht als staal. Ook lithium-ion-accu’s zijn lichter en ze gaan langer mee. Het formaat (en materiaal) van de luifel scheelt ook. En een airco en zonnepanelen? Praktisch, zeker, maar het weegt nogal wat. Ook kleine zaken maken een verschil: een e-reader versus een stapel boeken; minder kleding én wat wasmiddel; microvezel handdoeken in plaats van dikke badlakens en plastic of bamboe servies als alternatief voor glas en porselein.

Wanneer (geen) dekking?

Raak je toch betrokken bij een verkeersongeval met jouw te zwaar beladen voertuig, of -combinatie? Vaak stellen de polisvoorwaarden dat de verzekering niet uitkeert als je voertuig niet voldoet aan de wettelijke eisen. Een te zwaar beladen camper of caravan valt hier vaak onder. Je kunt dan aansprakelijk worden gesteld voor alle kosten en schade wanneer je een ongeluk veroorzaakt.

Nu zal je verzekeraar de kosten die hij aan de benadeelde uitkeert niet zomaar op jou verhalen. Er moet aantoonbaar sprake zijn van 'bewust roekeloos rijgedrag', met een duidelijke oorzaak-gevolg relatie tussen de te zware belading en het ontstaan van de schade. In dat geval is er geen dekking en kan de verzekeraar wat hij aan de benadeelde vergoedde, wel degelijk (deels) van jou vorderen. Je loopt daarbij bovendien het risico juridisch te worden vervolgd. Pak dus in met beleid en controleer of dat ook is gelukt.

Binnenkort de 200.000e camper in Nederland

In het eerste kwartaal van 2024 zijn er 6,2 procent meer nieuwe campers en 11,5 procent meer nieuwe caravans geregistreerd in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Dit komt neer op 1.681 nieuwe caravans in slechts drie maanden tijd. Het totale aantal caravans en campers in Nederland is op 1 april gestegen tot 615.981 — een toename van ruim 11.000 voertuigen ten opzichte van vorig jaar.

Vorig jaar daalde het aantal caravans nog licht, met 300 stuks, tot een totaal van 422.846 en groeide het aantal campers met 6,3 procent tot 193.135. KCI-voorzitter Leo Diepemaat verwacht dat Nederland dit jaar de mijlpaal van 200.000 campers zal bereiken. Dit is dan een verdubbeling ten opzichte van tien jaar geleden. Vooral sinds de coronapandemie is de populariteit van kamperen enorm toegenomen. Daarnaast zijn de leveringsproblemen in de industrie grotendeels opgelost, wat de keuzemogelijkheden voor consumenten heeft vergroot.

Bron: Hypotheekbond

Hoewel aan de samenstelling van dit nieuwsbericht uiterste zorg is besteed, sluiten de samenstellers iedere aansprakelijkheid uit voor onjuistheden, onvolledigheden en eventuele gevolgen van het handelen op grond van deze informatie