S meer e bikes gestolen maar ook drie maal zoveel accus AdobeStock 148464963

Meer E-bikes gestolen, maar ook drie maal zoveel accu’s

Met 1,33 fietsen per inwoner blijft Nederland een echt fietsland. We kopen ook steeds vaker een duurder exemplaar. Des te zuurder is het als die wordt gestolen. En die kans is groot: volgens de laatste, gecorrigeerde cijfers gaat dat om 735.000 fietsen per jaar. Vooral e-bikes zijn gewild bij het dievengilde, of zelfs alleen hun accu.

Cijfers over vorig jaar zijn nog niet bekend, maar met 175.000 verkochte elektrische fietsen scoorde Nederland in 2021 Europees gezien een derde plek achter Duitsland en Frankrijk. Meer dan de helft van alle nieuw gekochte fietsen betreft inmiddels een e-bike. Van de 23,4 miljoen fietsen in ons land is nu bijna een op de zeven voorzien van een accu. Ruim 30.000 daarvan betreft een, extra snelle en dure, speed-pedelec.

Consumenten kopen overigens ook steeds duurdere fietsen zonder accu. Een knappe racefiets, mountainbike of twee- of driewieler bakfiets kost al snel meer dan € 2.700. Sinds 2017 nam het aandeel verkopen in deze prijsklasse toe van vier tot twintig procent van het totaal.

Een accu is al snel meer dan 500 euro waard

woordvoerder Politie, in RTL Nieuws

Stelen op bestelling
Volgens Guus Wesseling van de Stichting Aanpak Fiets- en E-bikediefstal (SAFE) is het stelen van een elektrische fiets “zo’n goed verdienmodel voor criminelen, dat ze zelfs op bestelling stelen”. Op de politie wordt van alle kanten een beroep gedaan. Dat gaat ten koste van het voorkomen van diefstal. Er is bovendien nog geen (verplichte) registratie van e-bikes en accu’s. Wesseling spreekt in dit kader van “vrij graaien voor criminelen".

Vorig jaar ontving de politie 22.593 aangiftes van gestolen elektrische fietsen, aanzienlijk meer dan de voorgaande twee jaren. De opgelopen schade bedroeg in 2022 bijna € 5 miljoen. In Utrecht bijvoorbeeld steeg het aantal aangiftes met 35%. Bij ongeveer een derde betrof dat een e-bike. De meeste fietsen werden gestolen in de binnenstad en rond drukke plekken, zoals stations en winkelgebieden. Toch slaan dieven niet alleen hun slag in dergelijke openbare ruimten in grote steden. Steeds vaker worden door bendes (dure) fietsen gestolen uit schuren en tuinen, o.a. langs de grens met Duitsland en België.

Drie maal zoveel accu’s gestolen
Opmerkelijk is dat er vorig jaar ook drie keer meer accu's van elektrische fietsen werden gestolen dan in 2021. Dat blijkt volgens het ANP uit gegevens van de politie. Tot december ging het om bijna 4500 accu's. Die politie wil de consument meer alert maken op deze ontwikkeling. Tegenover RTL Nieuws: “Een accu is al gauw meer dan € 500 waard, een gestolen elektrische fiets levert al snel meer dan € 1000 op”. Men geeft aan geregeld lokfietsen in te zetten om potentiële dieven op te sporen. En de politie geeft online diverse praktische anti-diefstaltips ⎆.

Soorten fietsverzekering
Toch blijft de kans op diefstal groot en is verzekeren verstandig. Bij een fietsenzaak gaat dat misschien snel, maar voor alle zekerheid regel je dat beter tevoren (of alsnog) via je onafhankelijk expert. Afhankelijk van het type fiets wijst die ook op andere vormen van dekking. Klik open voor een eerste toelichting.

  • Voor je nieuwe stadsfiets is er een ruime keuze. De premies — en dekking — daarvan loopt flink uiteen. Opletten dus. Beter dan een verzekering regel je bij de fietsenhandelaar een goed slot (of twee). Bijvoorbeeld met het ART-keurmerk ⎆.
  • De elektrische fiets blijft populair, ook bij dieven. In 2021 daalde het aantal verkochte fietsen door leveringsproblemen tot onder de miljoen, maar meer dan de helft daarvan is een E-bike (in 2019: 42%). Het verschil met een gewone fiets zit in de dekking van de schade aan de accu. Verder kun je nadenken over pechhulpdekking, als je er grotere afstanden mee aflegt.
  • Bij een racefiets of mountainbike loopt schade snel hoog op. Enthousiast door beelden van de Tour, Giro of Vuelta geven we steeds meer geld uit aan racefietsen. Ook een all terrain bike (ATB) mag wat kosten tegenwoordig. Een valpartij zorgt dan al snel voor een flinke schade. Dekking daartegen is dus verstandig, meer nog misschien dan tegen diefstal. Je parkeert zo’n fiets immers niet, of maar kort — voor koffie met appeltaart. Wees wel extra voorzichtig als je deelneemt aan evenementen; dieven komen daar speciaal op af en demarreren er in no time vandoor.
  • Bijzondere of tweedehands fietsen kun je ook verzekeren. Ook voor (E-)bakfietsen, tandems of vouwfietsen zijn er verzekeringen. Net als voor tweedehands fietsen en demo-modellen. Soms is daar een taxatie of een aankoopnota voor nodig. Welk bedrag gedekt is verschilt per verzekeraar. Goed dus je daar ook even over te laten informeren.

Track- & trace en premiekorting
Na vermissing kan je fiets sneller worden teruggevonden als deze is voorzien van een ingebouwde gps-technologie. Steeds meer elektrische fietsen worden hiermee (optioneel) af fabriek uitgerust, wat nieuwe vormen van verzekeringen biedt. Zo biedt het hippe Van Moof je ‘Diefstalbescherming’, voor iets minder dan een tientje per maand. Na een melding via de app halen bike hunters je fiets terug. Vinden zij hem niet, dan krijg je een vervangend exemplaar. Bij andere fabrikanten keert de verzekeraar in dat geval een geldbedrag uit. Toch is de kans groot dat je je fiets weer terugziet. Sterker nog, de werkwijze is zo effectief dat je er vaak premiekorting mee krijgt.

Heeft je fiets nog geen gps dan is nabouw mogelijk. Via de ANWB kun je bij duizend fietsenmakers een zender op je frame laten monteren, ook als je geen lid bent. Dit gebeurt met lijm die zo sterk is “dat je er een olifant mee aan het plafond kunt plakken”. In plaats van met gps werkt deze technologie via het LoRa netwerk van KPN. Dat is ook nauwkeurig, maar vergt veel minder energie: met één penlite kan de zender 3 tot 5 jaar vooruit. Ideaal dus ook voor fietsen zonder accu.

Herken je bezit

Is je fiets gestolen? Doe altijd aangifte bij de politie. Dat kan online ⎆ of telefonisch. Check wel eerst even of je gemeente je fiets niet heeft verwijderd of verplaatst naar een depot. Noteer — of fotografeer — kenmerken van je bezit, zoals merk, model, framenummer, kleur en eventuele bijzonderheden. Hoe meer kenmerken hoe groter de kans dat de politie je tweewieler daadwerkelijk bij je terug kan brengen. Je kunt hiermee natuurlijk ook zelf beter zoeken op Marktplaats, waar veel gestolen fietsen worden aangeboden. Vind je daar je fiets? Neem dan direct contact op met de politie en maak een afspraak om hem samen op te halen. Bel hiervoor 0900-8844. Meer over aangifte doen vind je op stopfietsendiefstalnu.nl ⎆ 

Ga je zelf een tweedehands fiets kopen? Vraag om het framenummer en controleer dit in het fietsdiefstalregister van de RDW ⎆ 

Zelf aan de slag? Online vind je tal van trackers, voor E-bikes en fietsen zonder batterij. Maar lees wat recenties, want gemak, kwaliteit en levensduur lopen uiteen. Zie bijvoorbeeld de voor- en nadelen van de top-5 trackers door wielrenner.eu ⎆.

En een digitaal slot?
Nooit meer je fietssleutel kwijt… Tegenwoordig zijn er ook fietssloten die je met een app op slot zet. Als het is voorzien van een ART '2-sterren kwalificatie', accepteren bijna alle verzekeraars zo’n digitaal fietsslot. Nu alleen nog zorgen dat je telefoon niet leeg is. Want anders kun jij er zelf niet vandoor op je fiets.

Bron: Hypotheekbond

Hoewel aan de samenstelling van dit nieuwsbericht uiterste zorg is besteed, sluiten de samenstellers iedere aansprakelijkheid uit voor onjuistheden, onvolledigheden en eventuele gevolgen van het handelen op grond van deze informatie