meer diefstal auto onderdelen door mobiele bendes leidt tot experiment

Meer diefstal auto-onderdelen door mobiele bendes leidt tot experiment

Mobiele bendes stelen steeds vaker auto-onderdelen in plaats van dure zaken die in de auto liggen. Regelmatig worden daarbij draden doorgeknipt of soms complete dashboards weggenomen. De schade is groot, de pakkans klein. Een innovatief experiment van de gemeente Utrecht, met inbraaksensoren, krijgt landelijk nog geen navolging. Dan kun je maar beter goed verzekerd zijn.

Het fenomeen van auto-inbraken, vooral door mobiele bendes, is een groeiend probleem in Nederland. Terwijl de pakkans voor deze bendes laag blijft, is de schade die ze aanrichten aanzienlijk. Steeds vaker zijn auto-onderdelen het doelwit, met schadebedragen tussen de 20.000 en 25.000 euro per geval. Deze trend onderstreept de urgentie van effectieve maatregelen om deze vorm van criminaliteit aan te pakken. Niet alleen de direct betrokken worden immers geraakt: naar verwachting stijgen de verzekeringspremies in 2024 met zo’n 11%, ofwel gemiddeld € 110. Afhankelijk van je merk en type auto, en no-claimkorting, is dat flink meer (of minder).

Experiment met inbraaksensoren

Vanwege een opvallende reeks auto-inbraken lanceerde de gemeente Utrecht vorig jaar in alle stilte een innovatief experiment. Ze deelde inbraaksensoren uit aan autobezitters die regelmatig doelwit waren van deze misdrijven. Het betreft een proef en het doel van dit initiatief is de alarmerende trend van auto-inbraken tegen te gaan. En om de bewustwording onder autobezitters te vergroten.

Hoe werkt het?
De speciale sensoren in iemands auto detecteren een inbraak en sturen direct een melding naar de smartphone van de eigenaar. Die kan snel handelen en zo nodig meteen 112 bellen. Voorlopig zijn honderd oud-getroffenen geselecteerd in de specifiek getroffen gemeenten.

De premie voor de autoverzekering stijgt in 2024 naar verwachting met 11%

Business Insider NL

René Middag is landelijk projectleider en coördinator mobiel banditisme bij Politie Nederland. Hij benadrukt het belang van dergelijke initiatieven. Hij begeleidde eerder vergelijkbare projecten, zoals in de Gooi- en vechtstreek. Daar waren navigatiesystemen, sturen en airbags van BMW’s vaak doelwit van het dievengilde. Het uitdelen van inbraaksensoren leidde niet direct tot aanhoudingen, hoewel er wel een autobezitter naar buiten rende om de dader weg te jagen. “Op zich is dit goed, al raakte hierdoor de autodief bij ons wel uit beeld”, aldus Middag.

Wat is er verzekerd?

Let als autobezitters op de diefstaldekking van je autoverzekering. Er is verschil tussen diefstal van de auto en diefstal uit de auto. Wordt de auto gestolen dan ben je gedekt met een WA beperkt casco of WA casco verzekering — met alleen WA draai je zelf voor de schade op. Wel geldt er voor uitkering een wachttijd van 30 dagen. Bij terugvinden van de auto wordt de schade vergoed. Ook bij alleen een poging tot diefstal krijg je een vergoeding.

Worden er spullen uit je auto gestolen, dan kun je twee verzekeringen aanspreken. Een autoverzekering met WA beperkt casco vergoedt diefstal van af-fabriek onderdelen / accessoires en het herstel van de braakschade. Later ingebouwde accessoires zijn alleen meeverzekerd als je ze aan de maatschappij doorgaf, en soms alleen tot een bepaald bedrag, variërend van € 500 of € 5000. Bij luxe extra's is bijverzekeren dus verstandig. Schadeclaims onder een WA beperkt cascodekking, waaronder inbraak en diefstal, leiden niet tot verlies van schadevrije jaren en no-claimkorting. Je moet wel aangifte bij de politie doen.

Een los navigatietoestel kan, net als andere privézaken, gedekt zijn binnen je inboedelverzekering. Let wel op de voorwaarden of vraag je verzekeringsexpert om toelichting of advies. Dat geldt ook voor de reisverzekering. Die kan tijdens vakanties dekking bieden bij diefstal uit je voertuig, maar soms ook alleen onder bepaalde voorwaarden. Zo moet je bijvoorbeeld kunnen aantonen dat er sprake is van inbraak, dat de gestolen spullen uit het zicht lagen en dat je op een veilige plek parkeerde.

Kleine pakkans

De winst van dit soort programma's is volgens Middag vooral dat ze bijdragen aan een grotere waakzaamheid onder de bevolking. Burgers raken betrokken bij de opsporing van misdrijven. Vooralsnog blijft de pakkans helaas nog maar zo’n 2,5-3% procent. “Het is namelijk heel moeilijk om aan te geven welke professionele bendes actief zijn, we kunnen dus ook niet met zekerheid zeggen welke groep criminelen de misdaad uitvoert.”

Strategisch samenwerken

Crimefighter tegen de mobiele bendes Middag ziet daarom graag dat het initiatief met de sensortechnologie van Utrecht landelijke navolging krijgt. Zo’n aanpak kan niet alleen helpen bij een effectievere opsporing van verdachten. Het vergroot ook de algehele bewustwording over de risico's van auto-inbraak en kennis van maatregelen om dit te voorkomen, is het idee. Behalve de politie en gemeenten ziet hij daarin ook een rol voor verzekeraars en preventie-instellingen, en voor de autofabrikanten. Minder inbraken doorbreken de trend van steeds hogere schadeclaims en voorkomen dat premies nog verder moeten stijgen. Het verbetert bovendien het gevoel van veiligheid en het welzijn van autobezitters.

Minder gestolen auto’s

Terwijl diefstal uit auto’s toeneemt, worden auto’s zelf minder vaak gestolen, hoewel het in januari nog om 624 auto’s (en motoren) ging. Volgens het Landelijk Informatiecentrum Voertuigcriminaliteit (LIV) worden veel daarvan in zeecontainers verscheept en daar is de laatste twee jaar veel controle op geweest. Ook betere anti-diefstalsystemen, met track & trace, beperken het succes van dieven. Het afgelopen jaar werd 60% teruggevonden, een record, en vaak binnen een dag. Ook autofabrikanten nemen maatregelen: key-less entry wordt minder toegepast of met een extra slaapstand. Criminelen verleggen daarom hun aandacht naar voertuigen van twintig jaar en ouder. Dat is wel zuur voor eigenaren die daarvoor geen all-risk verzekering hebben afgesloten.

Bron: Hypotheekbond

Hoewel aan de samenstelling van dit nieuwsbericht uiterste zorg is besteed, sluiten de samenstellers iedere aansprakelijkheid uit voor onjuistheden, onvolledigheden en eventuele gevolgen van het handelen op grond van deze informatie