Kritisch kijken naar kosten autoverzekering zinvol

Ondanks een lager btw-tarief blijft het schrikken aan de benzinepomp. Sommige automobilisten laten de auto wat vaker staan, anderen rijden wat langzamer op de snelweg. Hard gaat het alleen met de subsidiepot voor elektrisch rijden. Maar besparen op je autokosten kan ook via de verzekering. Op meer dan één manier.

Nederland kent drie type autoverzekeringen: de WA-verzekering is minimaal verplicht. Deze vergoedt uitsluitend schade die je bij anderen veroorzaakt, waarvoor jij ‘wettelijk aansprakelijk’ bent. De WA+ variant (met beperkt casco) dekt ook schade aan je eigen voertuig door zogenaamd van buiten komend onheil, zoals diefstal, inbraak, brand, storm en ruitschade. Alleen een all-risk verzekering keert ook uit wanneer je voertuig door je eigen schuld beschadigd raakt, zoals door een botsing, slippen of te water raken.

Voor een bredere dekking betaal je meer premie. Hoeveel precies, hangt van diverse factoren af. En van eventuele aanvullende dekkingen. Dat geeft speelruimte.

Ergens tussen vier en tien jaar is overstappen naar WA+ logisch

Switchen van verzekeringsvorm
Voor nieuwe auto’s en motoren is een all risk verzekering gebruikelijk. Deze keert de dagwaarde uit, wat er ook gebeurt (heel specifieke situaties uitgezonderd). Alleen daalt die dagwaarde de eerste paar jaar flink. Zo is een eenvoudige VW Golf na vier jaar en 60.000 km nog 70% van de nieuwprijs waard, volgens de ANWB. Voor een wat luxere BMW 3-serie met een ton op de teller ligt de dagwaarde dan rond de 55%. Ergens tussen 4 en 10 jaar komt er een moment dat het logisch is over te stappen op een WA+ dekking. Je maximale uitkering staat dan niet meer in verhouding tot je jaarpremie. Vanaf 6 jaar moet je daar echt even (samen) naar kijken.

Na circa 10 jaar is de dagwaarde vaak zo laag dat enige schade al snel leidt tot een total loss. Je krijgt dan niet meer voldoende vergoed voor een volledige reparatie. Op zo’n moment ligt de keuze voor alleen een WA-dekking voor de hand.

Te laat in de remmen
Veel Nederlanders switchen te laat van type verzekering. In 2019 was de gemiddelde leeftijd van ons wagenpark 11 jaar en reed de helft nog rond met een all-risk verzekering.

Aanpassen aantal kilometers
Tijdens de coronapandemie werd er meer thuis gewerkt. Maar ook zonder beperkingen gaat nog niet iedereen full time naar kantoor of elders. Ook maak je misschien minder privé tripjes met de auto, of plan je een vakantie dichter bij huis. Wie flink minder kilometers rijdt, kan mogelijk besparen op de verzekeringspremie. Bij het afsluiten van je contract gaf je behalve je woonplaats en leeftijd ook je verwachte jaarkilometrage op. Dit zijn factoren die je premie(korting) bepalen, net als het aantal schadevrije jaren dat je opbouwt.

Schat het goed in
Geef je door dat je binnen een bepaald aantal kilometers blijft? Wees dan wel realistisch, want blijk je toch veel meer te hebben gereden dan kan er bij schade op de uitkering worden gekort. Rijd je echt weinig dan is een kilometerverzekering misschien voordeliger — die berekent je definitieve premie achteraf op werkelijk gebruik, net als bij de jaarnota van een energiecontract.

Een andere verzekeraar?
Misschien zit je al lang bij dezelfde verzekeraar en heb je daar goede ervaringen mee. Prima natuurlijk. Toch blijkt een vergelijking met andere aanbieders nogal eens lonend. Wel is het  verstandig daarbij verder te kijken dan naar de premie alleen. Dekking en voorwaarden kunnen behoorlijk uiteen lopen. Zo is er verschil tussen hoe snel je met schadevrije jaren extra korting opbouwt (en verliest). En keert niet elke polis (even gemakkelijk) uit bij een whiplash of ander lastig aantoonbaar letsel. Ook de hulpverlening in binnen- en buitenland kan uiteen lopen.

Onafhankelijk advies

Een onafhankelijk expert duidt de verschillen allicht beter dan een online vergelijker. En een verzekeraar waar je rechtstreeks iets afsloot, zal je natuurlijk nooit wijzen op gunstiger voorwaarden elders.

Aanvullende dekkingen
De maandpremie voor je auto- of motorverzekering hangt ook samen met je aanvullende dekkingen. Welke heb je nu? En wat heb je nodig? Een ongeluk komt altijd ongelegen, maar rijd je minder dan neemt de kans erop ook af. Anderzijds, wil je voor een paar euro minder het risico lopen dat inzittenden in je auto of iemand achter op je motor bij een serieus ongeval financieel tekort komen?

Er is overigens een verschil tussen een schade-inzittenden en een ongevallen-inzittenden verzekering. Laat je daarover goed voorlichten. En bekijk dan meteen of die aanvullende dekking voor rechtsbijstand in het verkeer en een eventuele no-claim bescherming nog zinvol is.

Bron: Nationale Hypotheekbond

Hoewel aan de samenstelling van dit nieuwsbericht uiterste zorg is besteed, sluiten de samenstellers iedere aansprakelijkheid uit voor onjuistheden, onvolledigheden en eventuele gevolgen van het handelen op grond van deze informatie