Fietsendiefstal kost € 600 miljoen. Hoe verzeker je dat?

Daar ligt je opengeknipte slot. Of vond je alleen nog een lege plek of paal. Herkenbaar? Grote kans dat jou dat al eens gebeurde, want elke minuut wordt er in ons land een fiets gestolen. De kosten? 600 miljoen euro per jaar! Valt dat nog te verzekeren?

Meer duurdere fietsen
Fietsen is gezond, goed voor het milieu en het bestrijdt files. De moderne bakfiets helpt kinderen veilig naar school. De elektrische fiets maakt meer bestemmingen bereikbaar. Ook recreatief ‘een rondje fietsen’ is steeds populairder, on en off-road: met de racefiets, mountainbike, strandfiets. En natuurlijk met ‘automatisch-wind-in-de-rug’ op een E-bike. Nederland blijft fietsland no 1. Vorig jaar werden er 1.007.000 nieuwe fietsen verkocht, voor gemiddeld 1243 euro (+ Eu 36) per stuk. Voor een elektrische versie telde de consument gemiddeld 2067 euro neer. Dan is het extra zuur als je fiets plots gestolen blijkt.

Slechts één vijfde krijgt volledige aanschaf terug
Er is ook goed nieuws: het aantal gestolen fietsen loopt al jaren terug (-25% vs 2012), de kans is dus iets kleiner dat je slachtoffer wordt. Toch blijft fietsendiefstal de meest voorkomende vorm van (vermogens)criminaliteit. Recent onderzoek becijfert de totale kostenpost hiervan op maar liefst € 600 miljoen! Verzekeringsmaatschappijen zien het met lede ogen aan. Maar juist het individuele slachtoffer ervaart een groter verlies. Een vijfde van de slachtoffers is voldoende verzekerd en krijgt de nieuwwaarde uitgekeerd; de anderen schieten er bij in. Financieel én emotioneel.

Diefstal vaker ‘georganiseerd’
Tegenover de gelegenheidsdieven van vroeger blijken er nu meer ‘professionals’ actief. Bendes met busjes, die gestolen fietsen razendsnel over de grens transporteren. En lokale dievengildes die onderdelen van hun buit omwisselen om herkenning te voorkomen. Dit blijkt uit recent onderzoek in opdracht van de Stichting Aanpak Fiets- en E-bikediefstal (S.A.F.E.), en Tour-de-Force. Omdat er steeds meer dure fietsen zijn, is dat blijkbaar lonend. Bij de presentatie van het onderzoek, sloot men zelf ‘bike jacking’ niet uit. Ofwel jou onderweg staande houden en je dure fiets onder dwang inpikken. Laten we hopen dat het zover niet komt.

Het rapport toont aan dat consumenten hun fiets nog dikwijls niet goed op slot zetten en dat slachtoffers enkel nog aangifte doen van fietsdiefstal omdat de verzekering daarom vraagt...

Jeroen Snijders Blok, voorzitter van S.A.F.E

No-claim korting op de fietsverzekering?
Het lijkt logisch dat als de kosten stijgen, de verzekeringspremies ook omhoog gaan. Of dat er strengere voorwaarden gaan gelden. Nu al sluiten bepaalde maatschappijen sommige fietsmerken uit. Ook denkt men kennelijk na over het invoeren van jaarpremies, net als bij andere verzekeringen. Al dan niet in combinatie met een no-claim regeling, waarbij je korting krijgt als je drie tot vijf jaar geen schade meldt.

Better safe than sorry
We helpen je uiteraard graag met het kiezen van een goede fietsverzekering. Toch kun je het best beginnen met te voorkomen dat je fiets gestolen wordt. Een tweede ART-slot waarmee je je fiets vastzet aan een fietsenrek of paal maakt echt veel verschil. Vooral bij stations, winkelstraten en andere diefstal ‘hotspots’. Doe dat ook als je maar hem maar ‘even’ parkeert of laat bent. En is er een bewaakte stalling in de buurt? Maak er gebruik van, ook al is die wat verder lopen. Bedenk verder, dat er ook veel fietsen worden gestolen rond de eigen woning, uit je tuin, schuur of box. Zet je stalen ros ook daar goed op slot en liefst ergens aan vast.

De juiste verzekering onder de snelbinder
In het rapport Fietsdiefstal in Nederland - Van fenomeen naar aanpak vind je meer achtergronden en suggesties aan fietsers, verzekeraars en de overheid. Wil je weten welke soort verzekering voor jou het beste past? Neem dan contact op met ons kantoor.