Fiets verzekeren een Tour de Force? Weet wat er mogelijk is

Ben jij nou gek? Hier had je hem toch neergezet? Een lege plek doet je twijfelen, een kapot kettingslot op straat bevestigt al snel je bangste vermoedens. Jaarlijks worden er in ons land zo'n half miljoen fietsen gestolen. Praktisch elke minuut één. Kostenpost: ca. € 600 miljoen. Want een knappe racefiets, E-bike of ATB kost al snel duizenden euro’s. Hoe voorkom je dat dieven er met jouw stalen, aluminium of carbon ros vandoor gaan? En wat dekt de verzekering?

Die half miljoen fietsen die onrechtmatig van eigenaar wisselen komen uit een onderzoek door Bureau Beke in opdracht van de Stichting Aanpak Fiets- en E-bikediefstal (S.A.F.E.) en Tour de Force — het CBS registreert slechts 60.000 aangiftes van fietsendiefstal. De onderzoekers wijzen grote (studenten)steden aan als 'hotspots' voor diefstal, vooral rond stations, in winkelgebieden en op pleinen.

Er worden echter ook meer fietsen gestolen uit schuren en voortuinen, met name langs de grens met Duitsland en België. De Zeeuwse Provinciale Courant bevestigde dit beeld recent: tot en met half juni verwerkte de politie al meer dan driehonderd aangiftes in die provincie. Het gaat dan vooral om elektrische exemplaren. Experts wijzen daarbij op bendes die vanuit de grensstreek hun buit snel naar het Oostblok transporteren, in een race tegen de klok met moderne trackers.

Er wordt ook meer gestolen uit schuren en voortuinen

Onderzoek Fietsendiefstal in Nederland (Bureau Beke 2020)

Soorten fietsverzekering
Behalve diefstal zijn er nog andere zaken om rekening mee te houden als je je kostbare fiets gaat verzekeren. Dat verschilt per type fiets - klik open voor een toelichting.

  • Voor je nieuwe stadsfiets is er een ruime keuze | De premies — en dekking — daarvan loopt flink uiteen. Opletten dus. Een verzekering afsluiten bij de rijwielhandel (of webshop) is misschien snel geregeld, maar vaak niet het voordeligst. Zorg daar liever voor een goed slot, bijvoorbeeld één (of twee) met het ART-keurmerk.

  • De elektrische fiets blijft populair, ook bij dieven | In 2021 daalde het aantal verkochte fietsen door leveringsproblemen tot onder de miljoen, maar meer dan de helft daarvan is een E-bike (in 2019: 42%). Het verschil met een gewone fiets zit in de dekking van de schade aan de accu. Verder kun je nadenken over pechhulpdekking, als je er grotere afstanden mee aflegt.

  • Bij een racefiets of mountainbike loopt schade snel hoog op | Enthousiast door beelden van de Tour, Giro of Vuelta geven we steeds meer geld uit aan racefietsen. Ook een all terrain bike (ATB) mag wat kosten tegenwoordig. Een valpartij zorgt dan al snel voor een flinke schade. Dekking daartegen is dus verstandig, meer nog misschien dan tegen diefstal. Je parkeert zo’n fiets immers niet, of maar kort — voor koffie met appeltaart. Wees wel extra voorzichtig als je deelneemt aan evenementen; dieven komen daar speciaal op af en demarreren er in no time vandoor.

  • Bijzondere of tweedehands fietsen kun je ook verzekeren | Ook voor (E-)bakfietsen, tandems of vouwfietsen zijn er verzekeringen. Net als voor tweedehands fietsen en demo-modellen. Soms is daar een taxatie of een aankoopnota voor nodig. Welk bedrag gedekt is verschilt per verzekeraar. Goed dus je daar ook even over te laten informeren.

Track- & trace en premiekorting
Na vermissing kan je fiets sneller worden teruggevonden als deze is voorzien van een ingebouwde gps-technologie. Steeds meer elektrische fietsen worden hiermee (optioneel) af fabriek uitgerust, wat nieuwe vormen van verzekeringen biedt. Zo biedt het hippe Van Moof je ‘Diefstalbescherming’, voor iets minder dan een tientje per maand. Na een melding via de app halen bike hunters je fiets terug. Vinden zij hem niet, dan krijg je een vervangend exemplaar. Bij andere fabrikanten keert de verzekeraar in dat geval een geldbedrag uit. Toch is de kans groot dat je je fiets weer terugziet. Sterker nog, de werkwijze is zo effectief dat je er vaak premiekorting mee krijgt.

Herken je bezit

Is je fiets gestolen? Doe altijd aangifte bij de politie. Dat kan online of telefonisch. Check wel eerst even of je gemeente je fiets niet heeft verwijderd of verplaatst naar een depot. Noteer — of fotografeer — kenmerken van je bezit, zoals merk, model, framenummer, kleur en eventuele bijzonderheden. Hoe meer kenmerken hoe groter de kans dat de politie je tweewieler daadwerkelijk bij je terug kan brengen. Je kunt hiermee natuurlijk ook zelf beter zoeken op Marktplaats, waar veel gestolen fietsen worden aangeboden. Vind je daar je fiets? Neem dan direct contact op met de politie en maak een afspraak om hem samen op te halen. Bel hiervoor 0900-8844. Meer over aangifte doen vind je op stopfietsendiefstalnu.nl

Ga je zelf een tweedehands fiets kopen? Vraag om het framenummer en controleer dit in het fietsdiefstalregister van de RDW 

Heeft je fiets nog geen gps dan is nabouw mogelijk. Via de ANWB kun je bij duizend fietsenmakers een zender op je frame laten monteren, ook als je geen lid bent. Dit gebeurt met lijm die zo sterk is “dat je er een olifant mee aan het plafond kunt plakken”. In plaats van met gps werkt deze technologie via het LoRa netwerk van KPN. Dat is ook nauwkeurig, maar vergt veel minder energie: met één penlite kan de zender 3 tot 5 jaar vooruit. Ideaal dus ook voor fietsen zonder accu.

Zelf aan de slag? Online vind je tal van trackers, voor E-bikes en fietsen zonder batterij. Maar lees wat recenties, want gemak, kwaliteit en levensduur lopen uiteen. Zie bijvoorbeeld de voor- en nadelen van de top-5 trackers door wielrenner.eu

En een digitaal slot?
Nooit meer je fietssleutel kwijt… Tegenwoordig zijn er ook fietssloten die je met een app op slot zet. Als het is voorzien van een ART '2-sterren kwalificatie', accepteren bijna alle verzekeraars zo’n digitaal fietsslot. Nu alleen nog zorgen dat je telefoon niet leeg is. Want anders kun jij er zelf niet vandoor op je fiets.

Bron: Nationale Hypotheekbond

Hoewel aan de samenstelling van dit nieuwsbericht uiterste zorg is besteed, sluiten de samenstellers iedere aansprakelijkheid uit voor onjuistheden, onvolledigheden en eventuele gevolgen van het handelen op grond van deze informatie