Bespaar 5-15% via een ‘winterstop’ op je motorverzekering

Als de bladeren vallen en koning Winter is in aantocht, houden veel motorrijders het toeren voor gezien. Heb je een WA-casco verzekering? Dan kun je 5-15% premie besparen als je je motor aanmeldt voor een ‘winterstop’. Die loopt van 1 of 15 december tot 1 maart. Of kies jij voor een zomertijd-dekking?

Onbekend of onbemind?
Bijna 1 op de 10 volwassenen in Nederland heeft een motorrijbewijs: ca. 300.000 vrouwen en 1,2 miljoen mannen. Niet iedereen heeft trouwens zelf een motor, daarvan rijden er volgens het CBS zo’n 680.000 rond. En dan vooral bij mooi weer. Ruim driekwart van de motorrijders houdt niet van regen, kou en gladheid en trapt zijn tweewieler in de winterperiode niet aan. Toch kiest nog maar 20% van de motorrijders voor de winterstopkorting op zijn verzekering. Weten ze niet dat die bestaat of vinden ze het de moeite niet waard?

Ruim 75% van de motorrijders stapt 's winters niet op - slechts 23% zet de 'winterstop' aan

Wat is de motorverzekering winterstop?
Ga je in het winterseizoen niet de weg op met je motor, dan bieden de meeste verzekeraars je de optie voor een winterstop. Tijdens de winterstop blijft de normale dekking van kracht, alleen de schade die is ontstaan doordat je bent gaan rijden is niet gedekt. Tegen andere schade waar een WA+ polis dekking biedt, blijf je tijdens een winterstop wel verzekerd. Bijvoorbeeld tegen diefstal als je voor die optie hebt gekozen. Let wel even op bij wie je verzekerd bent. Een enkele maatschappij schort alle dekking op tijdens de winterstop, zoals Unigarant.

Bij sommigen verzekeraars start de winterstop op 1 december, bij anderen op 15 december. Vanaf 1 maart is je volledige dekking weer van toepassing. De korting die je ontvangt varieert van 5 tot 15% op de jaarpremie. Dat kan natuurlijk omdat de kans op ongelukken onder slechte weersomstandigheden groter is. Staat de motor ‘s winters verplicht stil dan loopt de verzekeraar over het hele jaar een kleiner risico.

Moet je de motor schorsen?
Diverse sites geven aan, dat je je motor bij de RDW moet schorsen om in aanmerking te komen voor korting op bij een winterstop, of een zomertijd-verzekering (zie hierna). Dat klopt niet. Wel zijn er verzekeraars die als voorwaarde stellen dat je je motor in een stalling moet zetten. Welke regels hiervoor gelden, staat ook in die voorwaarden. 

Tenslotte, realiseer je dat niet-de-weg-op  écht een voorwaarde is die de verzekeraar stelt bij een  winterstop-korting. Dus ook niet bij een prachtige dag, of in een noodsituatie. Ga je dan onderuit of gebeurt er iets anders door jouw schuld, dan is die schade niet gedekt. Weeg dit nadeel van een verplichte stalling zelf af tegen het bedrag dat je kunt besparen.

Motorverzekering winterstop samengevat

  • Schade door aanrijding, botsing of eigen toedoen tijdens het rijden niet verzekerd
  • 5 % tot 15 % korting op de jaarlijkse premie
  • Indien afgesloten is diefstal en opslagrisico (schade) wel verzekerd in de wintermaanden
  • De motor hoeft niet te worden geschorst bij het RDW

Zomertijd-verzekering
Ben je echt een mooi-weer rijder? Heerlijk toch! Dan is een zomertijd-verzekering wat mogelijk wat voor jou. Ooit ontwikkeld voor oldtimers, is deze verzekering ook geschikt voor je motor. Deze is dan alleen verzekerd gedurende de periode dat de zomertijd is ingesteld, van de laatste zondag van maart om 02:00 uur tot de laatste zondag van oktober om 03:00 uur. Bij een Beperkt casco of All risk dekking is je voertuig in de stalling in alle gevallen het hele jaar door verzekerd voor onder andere brand of (optioneel) diefstal.

Tips voor het stallen van je motor
Gaat jouw motor de komende periode in de stalling? Laat het ons weten als we je kunnen helpen met een winterstop of zomertijd-variant. En - ook belangrijk - neem de nodige maatregelen waarmee je motor volgend voorjaar weer sprankelend uit zijn winterslaap ontwaakt. Hieronder kort de belangrijkste punten.

  • Stal je motor binnen, droog en wel zo veilig
  • Maak hem grondig schoon, vet de ketting en andere de ijzeren delen in
  • Vervang de olie en de koelvloeistof tegen sludge en (inwendige) corrosie
  • Zorg voor een (geheel) volle tank, tegen condensvorming en ‘sludge’
  • Bewaar de accu op een warme plek, aan een druppellader
  • Zet je banden op spanning en van de grond, via de middenbok of paddockstands
  • Dek de motor af onder een ventilerende hoes (vermijd plastic, katoen of wol).

Uitgebreidere tips vind je bijvoorbeeld op de site van motorrijders.nl