Een op zes woningbezitters maakt zich zorgen over de hypotheek

Maar liefst 17% van alle Nederlanders met een koopwoning maakt zich weleens zorgen over zijn hypotheek. Dit blijkt uit onderzoek van Omniplan onder 1118 huiseigenaren, uitgevoerd door Panelwizard. Bijna zes op de tien ondervraagden pleiten daarom voor realtime inzicht in hun hypotheekproduct en de impact ervan op hun financiële plaatje.

Vooral jonge woningbezitters — 3 op de 10, tot veertig jaar — maken zich weleens zorgen over hun hypotheek. Driekwart is ook voorstander van (meer) actueel inzicht in hun financiering. “Veel starters hebben hun eerste huis tegen de maximale prijs gekocht, misschien zelfs overboden en nog amper iets afgelost”, zegt Maarten Boddeus, directeur Product & Markt bij Omniplan, een softwareontwikkelaar voor de financiële branche. Met alle berichten over hoge inflatie en stijgende energieprijzen vindt hij het logisch dat zij willen weten welke gevolgen dit heeft voor hun hypotheek en bijbehorende maandlasten. “Maar ook ouderen kunnen zich zorgen maken, bijvoorbeeld over de gevolgen voor hun pensioen en bij een eventuele doorstroom naar een seniorenwoning”, aldus Boddeus.

Toekomstbestendig woonadvies
Heel wat ondervraagden maken zich dus weleens zorgen over hun hypotheek. Toch geeft 22% toe onvoldoende stil te staan bij de vraag of deze lening nog wel aansluit op hun financiële toekomst. Een op de zeven is van mening dat er tijdens het hypotheekadvies onvoldoende rekening is gehouden met de toekomstige situatie, zoals een veranderend inkomen of eventuele verduurzaming van de woning. Gelukkig is ruim 85% daar dus wel tevreden over. Volgens branche-onderzoek komt het treffen van energiebesparende maatregelen de laatste jaren steeds vaker aan bod tijdens het adviesgesprek, ook al vóór de energiecrisis.

De afgelopen jaren hebben aangetoond dat er in korte tijd veel kan veranderen

Maarten Boddeus, directeur P&M Omniplan

Maar Boddeus heeft wel een punt: “de afgelopen jaren hebben aangetoond dat er in korte tijd veel kan veranderen. De hypotheekadviseur van de toekomst beperkt zich daarom niet alleen tot incidentele ondersteuning bij de aanvraag en het afsluiten van een hypotheek, maar geeft zowel op de korte als de lange termijn doorlopend inzicht in ontwikkelingen die van invloed zijn op iemands financiële situatie.” Binnen de hypotheekbranche valt dit onder het kopje ‘nazorg’. Je kunt natuurlijk altijd aankloppen bij je adviseur, als je vragen hebt. Maar hoe zou je het vinden als er proactief contact met jou wordt opgenomen wanneer zaken mogelijk beter kunnen? Daarvoor is alleen wel (actueel) inzicht nodig.

Verdere digitalisering
Boddeus: “Om woningbezitters van toekomstbestendig woonadvies te kunnen voorzien, is het belangrijk dat hypotheekadviseurs over zo veel mogelijk data beschikken. Uit het onderzoek blijkt dat 42% van alle respondenten bereid is zijn persoonlijke data te delen wanneer dit leidt tot een beter financieel advies.” Op dit moment staan data nog op veel verschillende plekken opgeslagen. Een algemeen financieel dashboard is dus niet zomaar te maken. Ook hebben adviseurs geen vrije toegang tot alle gegevens van hun klanten, wat uit privacy-oogpunt logisch is.

Een goede ontwikkeling in dit verband zijn apps waarmee consumenten gemakkelijk tal van financiële gegevens veilig ophalen bij de bron. Denk aan het inkomen, de gezins- en woonsituatie, je pensioenopbouw en eventuele schulden. Dat werkt nu al handig bij het aanvragen van een hypotheek, wanneer een adviseur vraagt om tal van informatie en documenten aan te leveren. Maar het is ook iets dat steeds meer partijen gebruiken in het nazorgtraject. Met slimme software kunnen klantdossiers periodiek met deze verzamelde data worden geüpdatet, waarna de adviseur een ‘portefeuille-signaal’ krijgt als een aanpassing in jouw financiële producten verstandig is.

Bij twijfel even bellen

Stijgende hypotheekrentes, een hogere energierekening, een andere baan, gezinsuitbreiding of juist een ‘empty nest’ en andere woonwensen? Er zijn tal van redenen waarom je hypotheekproduct, verzekeringen of pensioenvoorziening beter even tegen het licht gehouden kan worden. Mogelijk kun je besparen of is een andere wijziging verstandig.Je financieel adviseur heeft kennis van zaken en helpt je graag de zaken op een rijtje te zetten — met of zonder slimme app. Is er al even niet gekeken naar je financiële situatie en wat gewijzigd in je omstandigheden of wensen? Dan is het zeker aan te raden even contact op te nemen. Omdat de wet- en regelgeving ook voortdurend verandert, is dat elke vijf tot zeven jaar sowieso verstandig. Beter weet je zeker dat alles nog in orde is — of wat er beter kan.

Bron: Hypotheekbond

Hoewel aan de samenstelling van dit nieuwsbericht uiterste zorg is besteed, sluiten de samenstellers iedere aansprakelijkheid uit voor onjuistheden, onvolledigheden en eventuele gevolgen van het handelen op grond van deze informatie