Bijna 100 miljoen euro zit er in de pot om consumenten financieel te helpen bij de aanschaf van een volledige elektrische auto (FEV). Vanaf 10 januari gaat het digitale loket open. Voor wie een nieuwe koopt of leaset, ligt er € 2.950 klaar. Bij een tweedehands is dat € 2.000. Let op de voorwaarden en wees op tijd: in 2022 was de Subsidieregeling voor Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP) al op 30 mei overtekend.
Een jaar geleden was 1 op de 12 auto’s in Nederland al hybride, of volledig elektrisch (FEV, van full electric vehicule). Tijdens de eerste zes maanden van 2022 nam vooral dat laatste type auto’s hard toe: een op de vijf auto’s die op kenteken werden gezet had zo’n full electric aandrijving. Van de andere tachtig procent andere nieuwe auto’s was bijna de helft hybride, met een combinatie dus van een klassieke verbrandingsmotor en een elektrische (hulp)aandrijving. Ons land is na Noorwegen, IJsland en Zweden het vierde land in Europa wat betreft de elektrificatie van het wagenpark. Wij kennen zelfs de grootste dichtheid aan laadpalen. En dus ook dit jaar weer een interessante subsidieregeling.
Alleen voor particulieren
Zolang er budget is, kom je voor de subsidie in aanmerking als je particulier bent, in Nederland woont en een volledig elektrische personenauto aanschaft, op of na 1 januari 2023. Voor het indienen van een aanvraag hoeft deze nog niet te zijn geleverd. De subsidie geldt niet alleen bij aankoop, maar ook bij private lease van een nieuwe of gebruikte personenauto.
Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP)
Bij een nieuwe auto is de tegemoetkoming € 2.950 en is er € 67 miljoen budget. Dat gaat dus om ruim 22.500 auto’s. Om de aankoop van een gebruikte elektrische auto aan te moedigen is er € 32,4 miljoen in kas. Met € 2.000 voordeel per auto, kunnen zo 16.200 auto’s van eigenaar wisselen.
Een kleine 40.000 auto’s lijkt veel, maar vorig jaar was de SEPP al per eind mei uitgeput. Wacht dus niet te lang als je de aanschaf van een elektrische auto overweegt. Subsidie aanvragen doe je, vanaf 10 januari dus, op de SEPP-website van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RvO). Je moet daarvoor eerst inloggen met je DigiD. Je krijgt daarna binnen 13 weken uitsluitsel. Zorg dat je alle benodigde gegevens bij de hand hebt — zie de site
Ontbindende voorwaarde
Wil je van de koop af kunnen zien als je geen subsidie krijgt? Neem dan een ontbindende voorwaarde op in de overeenkomst. Daarmee kun je onder de koop uitkomen als je geen subsidie krijgt. En start de aanvraag natuurlijk zo spoedig mogelijk.
Andere voorwaarden
De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RvO) houdt een lijst van auto’s bij die voor subsidie in aanmerking komen, nieuw of gebruikt. Belangrijk is onder andere dat het een 100% elektrische personenauto betreft, met een actieradius van minimaal 120 kilometer. De nieuwprijs is minimaal € 12.000 en maximaal € 45.000. Hierbij is de catalogusprijs in het kentekenregister leidend.
Het is niet de bedoeling de auto snel weer van de hand te doen. De gekochte nieuwe, of gebruikte elektrische personenauto dient minimaal 3 jaar op jouw naam te blijven staan, gerekend vanaf de datum van 1e inschrijving en tenaamstelling in het kentekenregister. Dat wordt regelmatig bij de RDW gecontroleerd. Bij eerdere verkoop dien je dat te melden en betaal je (mogelijk) een deel van de subsidie terug.
Gebruikte elektrische auto
Gedurende de eerste helft van 2022 was de Tesla model 3 de meest verkochte nieuwe elektrische auto. Maar ook andere merken laten van zich spreken. De keuze uit betaalbare FEV’s is de laatste jaren sterk toegenomen. Voor de jaarwisseling telde ons land al ruim driehonderd duizend elektrische personenauto’s. Zo’n 50.000 daarvan zijn inmiddels drie jaar of ouder en komt nu als occasion op de markt, juist binnen de prijsrange waarvoor subsidie mogelijk is (bron: ‘Electric Vehicles Statistics in the Netherlands’, RvO, update 6 december 2022).
Voor alle SEPP voorwaarden zie de site van RvO. Je vindt daar ook antwoord op veelgestelde vragen.
Bron: Nationale Hypotheekbond